Refleksje uporządkowano na podstawie pytań zawartych w Dokumencie Przygotowawczym XVI zwyczajnego zgromadzenia ogólnego Synodu Biskupów ku Kościołowi synodalnemu: komunia, uczestnictwo, misja, nr 26
Odpowiedzi udzieliły wspólnoty Ruchu Światło – Życie Archidiecezji Przemyskiej, głównie kręgi Domowego Kościoła.
1. Jakie doświadczenia z waszej wspólnoty Ruchu przywodzi na myśl stwierdzenie „podążanie razem”?
„Podążanie razem” to:
-
wierność przysiędze małżeńskiej;
-
wspólna decyzja męża i żony, by wejść na drogę formacji;
-
wspólna modlitwa;
-
doświadczenie wspólnoty całego Ruchu Światło – Życie;
-
doświadczenie wspólnoty rekolekcyjnej (np. Wakacyjnej);
-
podejmowanie diakonii (posługi) w ruchu na szczeblu parafialnym, rejonowym, diecezjalnym;
-
bliższe relacje z kapłanami;
-
głębsze rozumienie tajemnicy Paschalnej;
-
doświadczenie Jezusa, które staje się najważniejsze;
-
doświadczenie mocy Słowa Bożego, które rozjaśnia konkretną sytuację;
-
umiłowanie liturgii przeżywanej we wspólnocie;
2. Głębsze odczytanie doświadczeń
Jakie radości wywołało to doświadczenie?
-
przekonanie o byciu przyjętym i akceptowanym – bezwarunkowo;
-
docenienie różnorodności osób;
-
dziękczynienie za dar Ruchu;
-
zachwyt i dążenie do coraz to głębszego odkrywania założeń Ruchu;
-
odkrywanie piękna duchowości małżeńskiej w Ruchu;
-
poczucie wolności, np. wolności od nałogów – dzięki dziełu Krucjaty Wyzwolenia Człowieka;
-
dało moc do przeciwstawienia się trudnościom zmuszającym do płynięcia „z prądem świata”;
-
wzbudziło pragnienie wspólnego wzrastania;
-
osobiste dzielenie się Słowem Bożym – Pismo Święte staje się żywą księgą;
-
wzrost jedności małżeńskiej;
-
spędzanie czasu wolnego we wspólnocie kręgu;
-
poczucie bliskości z Panem Bogiem, drugim człowiekiem, Kościołem;
-
wspólnota „wyciąga” z osoby dobro;
-
otwarcie na nowe życie/adopcję dziecka;
Jakie trudności i przeszkody napotkały?
-
odkrycie własnej pychy, rutyny i lenistwa duchowego;
-
wzrost napięć w ramach wspólnot wynikający z braku szczerości ich członków;
-
trudności związane z przeżywaniem rejonowych dni wspólnoty (modlitwa „Namiotu spotkania” często w pośpiechu lub w trakcie, gdy równolegle trwają przygotowania do Mszy/nabożeństwa; ogólnikowe tematy, słabo odniesione do życia, słaby warsztat animatorów grup; zbyt długi czas trwania punktów programu, szczególnie części
z rozdzieleniem rodziców od dzieci, np. spotkań w grupach); -
realizowanie zobowiązań Domowego Kościoła:
-
trudności z czasem na spotkanie i inne elementy formacyjne;
-
trudności w wzięciu dłuższego urlopu na wakacjach, tak by móc pojechać na 15-dniowe rekolekcje;
-
brak systematyczności w spotkaniach i zobowiązaniach;
-
brak podejmowanej formacji, niezrozumienie jej potrzeby i sensu we wspólnocie sprawia, że rodzą podziały, rany;
-
„Listy do wspólnot rodzinnych” często są pisane językiem niezrozumiałym dla przeciętnego człowieka;
-
brak otwartości we wspólnocie;
-
kumulacja treści na rekolekcjach 10 kroków ku dojrzałości chrześcijańskiej sprawia, że treści nie są w pełni przeżywane;
-
brak chęci wychodzenia ze „strefy komfortu” („Największe przeszkody są w nas samych”);
-
uprzedzenia wobec osób we wspólnocie w powszechnej dobie akceptacji;
-
zbytni formalizm w formacji;
-
kręgi DK składające się z małżeństw pochodzących z różnych parafii;
-
lęk przed wezwaniem, że „nie podołam” wyzwaniom formacji;
-
niecierpliwość w oczekiwaniu na owoce formacji;
-
brak jedności między wspólnotami, współpracy w Kościele, rywalizacja, pycha;
-
brak pomocy specjalistycznej w ramach formacji (psycholog, specjalista od relacji);
-
przenoszenie osobistych zranień na innych członków wspólnoty, stwarzanie pola do kreowania uprzedzeń ;
-
próby zawłaszczania i podporządkowania sobie osób, niewłaściwa dominacja
i wykorzystywanie swojej pozycji; -
brak pomysłu i odpowiedniego działania w celu zachęcania młodych małżeństw do wspólnot;
-
brak chęci do podjęcia formacji podstawowej;
-
brak współdziałania z innymi wspólnotami, ruchami;
-
brak modlitwy uwielbienia, wstawienniczej;
-
brak współpracy wspólnot DK z oazami dziecięcymi i młodzieżowymi;
-
hermetyczność Ruchu;
-
niezrozumienie idei dzieła Krucjaty Wyzwolenia Człowieka;
-
brak spójności w przekazywaniu informacji na temat formacji i charyzmatu Ruchu Światło – Życie przez prowadzących rekolekcje wakacyjne;
-
wywyższanie się prowadzących nad uczestnikami podczas rekolekcji wakacyjnych;
-
brak przepływu informacji odnośnie wydarzeń itp.;
-
trudności w pociągnięciu za sobą (do wiary) dzieci;
-
brak chęci do podjęcia formacji stałej po formacji podstawowej;
Jakie rany wydobyły na światło dzienne?
-
nieprzygotowanie kapłana do uczestnictwa/prowadzenia spotkań;
-
brak kapłana na spotkaniach rodzi zniechęcenie;
-
wszelkiego rodzaju nadużycia kapłanów – rany pojedynczych osób przenoszone są na wspólnotę i cały Kościół;
-
prawda o osobistych słabościach wychodząca podczas posługi;
-
wewnętrzne nieuporządkowanie osoby;
-
porażka w przekazywaniu wiary swoim dzieciom;
-
brak zrozumienia, rozpad kręgu lub odejście członka;
-
lenistwo (niechęć do poszukiwania prawdy);
-
doświadczenie obłudy ze strony członków wspólnoty: „Co innego głoszą, a w stosunku do nas nie kierują się miłością”;
-
problemy w Ruchu na szczeblu diecezjalnym lub rejonowym stają się źródłem podziału
w kręgu; -
poczucie podziału na świeckich i konsekrowanych, poczucie braku jedności wspólnoty;
-
antyświadectwo niektórych członków Ruchu i duchownych;
-
nieumiejętność różnienia się w kwestiach politycznych;
-
trudności w komunikowaniu poglądów;
-
doświadczenie samotności w małżeństwie;
-
nie angażowanie nowych członków wspólnoty w posługę w parafii – cały czas posługują te same osoby;
Jakie wzbudziły przemyślenia?
-
niepokój związany ze starzeniem się kręgów;
-
zbyt wysokie koszty uczestnictwa w rekolekcjach i inne opłaty(składki) związane z przynależnością do Ruchu;
-
należy przemyśleć część formacyjną Rejonowych Dni Wspólnoty;
-
potrzebna wierność w codzienności dla dobra Kościoła;
-
jeżeli ktoś nie odnajduje się na drodze formacji Domowego Kościoła/Ruchu Światło – Życie nie powinien być w nim na siłę. Jest wiele dróg(ruchów) wiodących ku zbawieniu;
-
potrzebne jest dobre dobieranie Moderatorów do parafii, w których istnieją kręgi DK, wspólnoty dorosłych, młodzieżowe oraz dziecięce. Błędy w tym zakresie mogą przekreślić to co inni wypracowali.
3. Zebranie owoców
Gdzie w tych doświadczeniach rozbrzmiewa głos Ducha Świętego?
O co Duch Święty nas prosi?
Duch Święty:
-
przemawia w modlitwie Namiotu Spotkania;
-
wzywa do wierności charyzmatowi Ruchu Światło – Życie przez wierność zobowiązaniom;
-
powołuje do wspólnoty;
-
prowadzi do jedności z Bogiem, ze współmałżonkiem, z członkami Ruchu, z Kościołem;
-
posyła do najmniejszych, najbardziej pogubionych;
-
uczy wyciągać wnioski z niepowodzeń;
-
„Duch Święty poucza nas, tak odczytujemy, o nie „zniżaniu” się do jedności z wszystkimi w imię humanizmu, który stawia człowieka na piedestale, a odrzuca Boga, w imię postępu i jedności z wszystkimi religiami, by zyskać wszystkich, a utracić Jezusa”.
Jakie są punkty, które należy potwierdzić, jakie są perspektywy zmian, jakie kroki należy podjąć?
-
posługa uzdalnia i rozwija;
-
celem przynależności do Ruchu jest pogłębianie relacji z Chrystusem;
-
modlić się o chęci do działania;
-
wysłuchać tych, którzy odeszli z Ruchu;
-
przygotować posługujących do pracy w grupach na Rejonowe Dni Wspólnoty podczas Rejonowych Diakonii Jedności – w razie trudności poprosić o pomoc Diakonię Formacji Diakonii;
-
wspólne działania ruchów w parafii (np. wieczory uwielbienia);
-
przygotować rekolekcje tematyczne po formacji podstawowej (dotyczące zasad prowadzenia dialogu, przygotowujących do prowadzenia grup np. w ramach rekolekcji);
-
uwspółcześnienie języka dokumentów i materiałów formacyjnych;
-
promocja Ruchu;
-
wdzięczność za charyzmat;
-
zmienić formę katechez parafialnych dla dorosłych, katechez przedmałżeńskich
i przedślubnych; -
modlitwa o Beatyfikację F. Blachnickiego;
-
scalenie rejonów;
-
modlitwa o podejmowanie formacji przez tych, którzy ją bagatelizują;
-
organizowanie rekolekcji ewangelizacyjnych (nawet dla uformowanych);
Gdzie dostrzegamy zgodność?
-
konieczność dawania świadectwa wiary;
-
wierność zobowiązaniom ze względu na jedność;
-
wdzięczność za kapłanów;
Jakie drogi otwierają się dla naszego Ruchu, naszej wspólnoty?
-
zaangażowanie i wysiłek w myśl zasady: „Im więcej daję, tym więcej otrzymuję”;
-
modlitwa za innych;
-
promocja Krucjaty Wyzwolenia Człowieka – bogactwo wyzwolenia (problemy emocjonalne, uwolnienie od urazy i wiele innych);
-
ewangelizacja;
-
angażowanie młodzieży do różnych posług;
-
wsparcie wspólnot DK dla wspólnot dziecięcych i młodzieżowych (pomoc finansowa
w rekolekcjach, prowadzenie Dzieci Bożych w parafiach, nawiązanie relacji i zaproszenie do wspólnych rejonowych dni wspólnoty); -
zaangażowanie kapłanów w pozyskiwanie środków finansowych;
-
organizowanie Dni Wspólnoty w miejscach gdzie są ku temu warunki (np. w zimie ogrzewany kościół)
-
nie tracić czasu na przesadne podziękowania;
-
wyjście z Ewangelią par DK ku parom niesakramentalnym;
-
tworzenie oaz dorosłych, do których mogą należeć m. in. wdowy/wdowcy;
-
głoszenie Ewangelii życia (promocja i obrona życia);
-
przebaczenie i pojednanie tych, którzy uznają swoje błędy wobec drugich w Ruchu;
-
modlitwa o wewnętrzne uzdrowienie i zdolność przebaczenia;