Kontynuujemy w naszym newsletterze wyjaśnianie pojęcia „duchowości ekologicznej”, które wiąże się z powstającym w Krościenku Centrum Ekologii Integralnej. Tym razem przypomnimy nauczanie papieża Franciszka, zawarte zwłaszcza w encyklice Laudato Si’.
W encyklice tej Ojciec święty wzywa chrześcijan do „nawrócenia ekologicznego, które – jak pisze – wiąże się z rozwijaniem wszystkich konsekwencji spotkania z Jezusem w relacjach z otaczającym światem” (Laudato Si’, 217). Na treść pojęcia „nawrócenie ekologiczne” składa się zarówno całościowa refleksja nad odpowiedzialnością człowieka za Boże dzieło stworzenia, jak też, używając sformułowań z papieskiej encykliki: porzucenie „kultury konsumpcyjnej” (Laudato Si’, 184) czy wręcz „obsesji na tle konsumpcyjnego stylu życia” (Laudato Si’, 204), przejawiającej się m. in. w logice „użyj i wyrzuć”, która wynika z faktu „nieuporządkowanego pragnienia konsumowania więcej, niż faktycznie potrzeba” (Laudato Si’, 123).
W społeczeństwie przywiązującym dużą wagę do własnego statusu materialnego – w jakim żyjemy – szczególnie aktualnym pozostaje pytanie, na ile ulegamy pokusie konsumpcyjnego stylu życia, którą ks. Blachnicki wskazywał jako jeden z głównych przejawów kryzysu współczesnego człowieka. Papież Franciszek zachęcając nas do troski o wspólny dom, jakim jest zamieszkiwana przez nas Ziemia, jednocześnie pokazuje, że na zagadnienia ekologiczne warto patrzeć w kontekście życia duchowego. Zauważa mianowicie, że „przemoc, jaka istnieje w ludz¬kich sercach zranionych grzechem, wyraża się również w objawach choroby, jaką dostrzegamy w glebie, wodzie, powietrzu i w istotach żywych” (Laudato Si’, 2). W ten sposób Ojciec święty uświadamia nam, że główną przyczyną obserwowanego kryzysu ekologicznego jest nieład ludzkiego serca, z którego wynikają dramatyczne konsekwencje, także dla środowiska przyrodniczego, w jakim człowiek żyje.
|