W dniu 9 IX 2023 roku w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie odbyła się X Kongregacja Stowarzyszenia Diakonia Ruchu Światło-Życie. Wzięło w niej udział 75 delegatów, którzy zgodnie z wymogami statutu Stowarzyszenia Diakonia niemal jednogłośnie przegłosowali trzy propozycje zmian w statucie Stowarzyszenia. Dotyczą one dwóch paragrafów naszego statutu: W paragrafie § 5 ustęp 2. w miejsce dotychczasowego punktu 9) został dopisany następujący punkt: wychowywanie do troski o Boże dzieło stworzenia i działalność w zakresie ochrony środowiska. W paragrafie § 36 wykreślono cały punkt 4, mający treść: Zasady zarządzania, wykorzystania i rozliczania majątku reguluje dyrektorium dóbr doczesnych uchwalone przez Kongregację Diakonii na wniosek Moderatora Generalnego. Ponadto w tymże § 36 na jego miejsce za sugestią Biura Prawnego Sekretariatu KEP wpisano następującą treść: W przypadku alienacji o wartości powyżej 100.000 euro, ale poniżej najwyższej sumy określonej przez Konferencję Episkopatu Polski, potrzebna jest zgoda Konferencji Episkopatu Polski, a w sytuacjach niecierpiących zwłoki Prezydium Konferencji Episkopatu Polski. Alienacja o wartości powyżej najwyższej sumy określonej przez Konferencję Episkopatu Polski, oraz w przypadkach, o których mowa w kan. 1292 § 2 KPK, wymaga ponadto zgody Stolicy Apostolskiej. Dalsza procedura prawna dotycząca wprowadzenia uchwalonych przez Kongregację Diakonii będzie wyglądała w następujący sposób: Propozycje uchwalonych zmian trafią pod obrady Konferencji Episkopatu Polski. Następnie, w przypadku ich akceptacji, do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, aby po zatwierdzeniu mogły zacząć obowiązywać.
Ponadto delegaci przegłosowali, nie wchodzący do statutu Stowarzyszenia Diakonia Ruchu Światło-Życie, następujący tekst, zatytułowany: „Wskazania dotyczące zarządzania środkami materialnymi w Ruchu Światło-Życie”: Środki materialnie znajdujące się w dyspozycji Ruchu Światło-Życie służą do realizacji misji Ruchu zgodnie z jego charyzmatem. Osoby sprawujące zarząd nad środkami materialnymi zobowiązane są do szczególnej troski o powierzone im dobra ze starannością dobrego gospodarza. Ponieważ Stowarzyszenie Diakonia Ruchu Światło-Życie funkcjonuje jako publiczna osoba prawna – podmiot erygowany przez Konferencję Episkopatu Polski – dlatego należy stosować się do przepisów prawa kanonicznego i przepisów wydawanych przez Konferencję Episkopatu Polski oraz do przepisów prawa obowiązującego w Polsce w stosunku do kościelnych osób prawnych, co wynika z odpowiednich ustaw i Konkordatu. Zgodnie z tymi regulacjami KEP otrzymuje regularnie sprawozdania finansowe i w razie potrzeby udziela stosownych pozwoleń. W zarządzie środkami materialnymi należy troszczyć się o realizację zasady solidarności. W myśl tej wskazanej przez Założyciela zasady wszyscy czują się współodpowiedzialni za posługę wszystkich, chociaż w ramach organizacji pracy każdy ma wyznaczone swoje zadania. Pracę diakonii prowadzi się więc zawsze w duchu wzajemnego zainteresowania, zrozumienia i wspomagania się diakonii różnego rodzaju i poziomu.
Środki pochodzące z wpłat celowych powinny być przeznaczone na sfinansowanie celów, na które zostały przeznaczone. Zarząd środkami materialnymi powinna cechować przejrzystość. Moderatorzy i odpowiedzialni Ruchu mogą korzystać ze środków będących w dyspozycji wspólnoty, za którą są odpowiedzialni, na pokrycie zwykłych wydatków związanych z pełnieniem przez nich posługi. Przy wydatkach nadzwyczajnych powinni uzyskać zgodę swojej diakonii oraz moderatora Ruchu Światło-Życie odpowiedniego szczebla. Osoby sprawujące odpowiedzialność na wszelkich szczeblach Ruchu składają regularne sprawozdania z zarządu środkami materialnymi – wobec moderatorów i odpowiedzialnych wyższego szczebla w terminach przez nich określonych oraz wobec wspólnoty, za którą są odpowiedzialni, przy czym moderatorzy i odpowiedzialni mogą w uzasadnionych wypadkach poprosić o również o dodatkowe sprawozdanie w innym terminie. Zbiórki należy organizować zgodnie z przepisami prawa państwowego. Wszelkie zbiórki organizowane przez członków Ruchu winny być rozliczane po ich przeprowadzeniu – składając sprawozdanie zarówno wobec odpowiedzialnych Ruchu jak i wobec środowiska, w którym dana zbiórka została przeprowadzona – podając zebraną kwotę oraz sposób jej rozdysponowania. Dobrą praktyką jest powoływanie osoby odpowiedzialnej za obsługę środków finansowych w określonym zakresie.
|